گروه سیاسی - مجید مهرابی‌دلجو: «حق ماموریت نمایندگان مجلس و دولت چقدر است؟»

مجلس

مثل سؤالی است که گاهی درباره حقوق نمایندگان پرسیده می‌شود و پاسخ‌های مختلف هم دارد. پای حقوق و مزایا که باشد مجلس هشتم مصوبه مشهور به «حقوق مادام‌العمر» را تصویب می‌کند و فقط تحت فشار بیرونی از مصوبه خود بازمی‌گردد؛ مجلس نهم هم با فوریت کاهش حق ماموریت نمایندگان دولت و مجلس مخالفت می‌کند و حتی اگر نماینده‌ای پیدا شود و به همکارانش توصیه کند که کاهش حق ماموریت سفرهای خارجی مسئولان همدردی با بیمارانی است که به‌دلیل مشکلات ارزی به سختی قادر به تهیه دارو هستند باز این مخالفت سرجایش هست.

پیشنهاد کاهش حق ماموریت نمایندگان دولت و مجلس هم شاید یکی از همان نمونه اقدامات مجلس نهم در جهت نگاهش به مسائل اقتصادی و ارزی کشور بود که علی لاریجانی رئیس مجلس آن را نقطه قوت این مجلس می‌داند. او در مقابل این انتقاد که مجلس نهم انتظارات مردم را برآورده نکرده است استناد می‌کند به کارهای اقتصادی مجلس و پرهیز از مجادله‌های سیاسی. بنا به همین استدلال هم از مجادله مهدی کوچک‌زاده و محمدرضا باهنر بر سر واژه «مجلس قجری» باید چشم‌پوشید و به دفاع نمایندگان از حق ماموریتشان پرداخت.

نیره اخوان، همسر حسن کامران به‌عنوان یکی از طراحان کاهش حق ماموریت دولت و مجلس توضیح داد که با این طرح حق ماموریت صد درصدی مسئولان و کارکنان دولت و مجلس که به سفرهای خارجی می‌روند به 50درصد تقلیل پیدا می‌کند، مثلا کسی که روزانه حق ماموریتش 150یورو می‌شود به 75 یورو و کسی که 200یورو حق ماموریت می‌گیرد به 100یورو تقلیل می‌یابد.

حق ماموریت هر یک روز سفر نمایندگان در دوره هشتم مبلغی معادل ۱۳۰ یورو بوده است. بنا به یک آمار، در مجلس هشتم تعداد هزار و ۵۵۲ سفر انجام شده که در ادوار مختلف مجلس رکورد داشته است. این شامل سفرهای رسمی خود مجلس در قالب مناسبات پارلمانی، سفرهای نمایندگان مجلس با هیأت وزیران و سفرهای انفرادی و دسته جمعی غیررسمی نمایندگان است.

به‌عبارتی دیگر تا ابتدای بهمن سال90، هفت هزار و ۲۰۰ روز سفر، در مجلس هشتم به ثبت رسیده است. هزار و ۱۴۹ سفر برای نمایندگان مجلس ششم و هزار و ۱۱۸ سفر نیز برای مجلس هفتم به ثبت رسیده است. در گزارشی نیز که اخیرا از تعداد سفرهای رئیس مجلس منتشر شده رقم 49سفر خارجی برای او ثبت شده است. در تمام این سفرها هم جمعی از نمایندگان مجلس او را همراهی کرده‌اند. این سوای تمام سفرهای خارجی مقامات دولت، از رئیس‌جمهور، وزیران، معاونان وزیر، مترجمان و هیأت همراه است که در همین سفر اخیر اجلاس نیویورک در شهریورماه رقم بالای هیأت همراه دولت، آن را به یکی از حاشیه سازترین اخبار این اجلاس تبدیل کرده بود.

دیروز اخوان گفت که چون در سفرهای ماموریتی هزینه رفت‌وآمد و محل اقامت هتل را شخص نمی‌پردازد و مربوط به سازمان مربوطه می‌شود لذا هزینه‌ای برای شخص در پی ندارد و بهتر است حق ماموریت نیز با توجه به کمبود ارز در کشور و اقتصاد مقاومتی کاهش یابد. او افزود: مسئولان باید خودشان در این قضیه پیشقدم باشند و ثابت کنیم که دولت و مجلس در کنار مردم هستند.

غلامرضا کاتب یکی از مخالفان این طرح معتقد بود که حق ماموریت کارکنان و مسئولان مصوب هیأت وزیران است و هر سال مبلغی به‌عنوان حق ماموریت مشخص می‌شود که اگر ما بخواهیم برای چند‌ماه باقیمانده از عمر دولت قانونی را تصویب کنیم وهن مجلس است.او گفت که همکارانش علاقه‌ای به سفر خارجی ندارند و اظهار داشت: نرخ ارز کشور در شرایطی است که اگر از همکاران خودمان که قبلا سابقه اجرایی داشته‌اند بپرسیم علاقه‌مند هستید به خارج از کشور سفر کنید می‌گویند علاقه‌ای نداریم.

در مقابل، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود و عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا از موافقان کاهش حق ماموریت سفرهای خارجی مسئولان بودند. لاهوتی گفت که در شرایطی که مردم برای تأمین کوچک‌ترین معیشت زندگی دچار مشکل هستند، این اقدام همصدایی و همراهی با مردم و تسکین‌دهنده برای آنهاست.

عوض حیدرپور هم گفت که کاهش حق فوق العاده ماموریت سفرهای خارجی برای مقامات و کارکنان یک کار نمادین و زیباست و به نوعی همدردی با بیمارانی است که به‌علت کمبود ارز و مشکلات اقتصادی داروهای خود را به سختی تهیه می‌کنند. او افزود: کسانی که به ماموریت‌های خارجی می‌روند، حقوقشان را دریافت کرده و هزینه رفت‌وآمد و هتلشان نیز با سازمان مربوطه است لذا دیگر لزومی ندارد که حق ماموریت دریافت کنند که البته این حق ماموریت عدد بزرگی است. در پایان اما پس از نطق‌های مخالف و موافقی که ایراد شد نمایندگان نه با دو فوریت این طرح موافقت کردند و نه با یک فوریتش. از مجموع آرای 210 نماینده حاضر در مجلس، تنها 86 نماینده به دوفوریت این طرح رأی دادند و 43نماینده نیز به یک فوریتش.

کد خبر 193474
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز